fredag 14. juni 2013

Foto. Gimp.



Arbeid i foto. "To like".
 

 
Valg av motiv er inspirert fra serien ”Living together” av Vibeke Tandberg. Kunstneren dupliserer seg selv i bildene sine, der identitet er tema i hennes hverdagslige bilder. Jeg ønsket også å bruke meg selv i bildet, med en scene hentet fra et indre perspektiv. Budskapet formidler en identitetsforming på et indre plan. ”Battlefield of the mind” uttrykker klart bildets budskap: Krigsfeltet i tankene.
Fargekontrast, lyskontrast, kontrast i ansiktsuttrykk og hjelm er sentrale faktorer som understreker budskapet. Jeg ønsket et mørkt bilde som demonstrerer en indre scene som foregår i tankene. Personen og hjelmen er i fargen gul, og står i kontrast til den mørke bakgrunnen. Netting i bakgrunn symboliserer et krigsfelt. Jeg sitter mot meg selv i en slags konfrontasjon der jeg står ovenfor valg i kampen. Til venstre er jeg urolig og nedstemt i min egen skygge, der hjelmen er tatt av og hodet bøyd fremover. Til høyre fremkommer kontraster: Jeg sitter fredfull og glad i lyset, og har hjelmen på et hevet hode. Krigen jeg ønsker bevisstgjørelse rundt, handler om den viktigste kampen som kjempes overalt rundt oss – en kamp som ingen kan se, men som foregår i våre tanker. Kampen er om vårt sinn, der vi ofte blir bombandert med negative tanker. Jeg ønsker å formidle tankenes kraft og riktig valg. Tankene bestemmer både handlinger, holdninger og selvbilde – og er med på å avgjøre hver enkelts skjebne. Vi må gjøre bevisste valg over hva vi selv ønsker å tenke på. Dveler man ved depressive tanker, kommer man til å leve et depressivt liv. Trekkes man mot negative tanker, vil man bli trukket mot negative mennesker, aktiviteter, filosofier og livsstiler. Begynner man å meditere på de negative tankene, vil de påvirke følelsene og holdningene. Fortsetter man å gi tankene fritt spillerom i sinnet, er det ikke til å unngå at de igjen påvirker handlingene. Man vil være disponert for motløshet og depresjon. De negative tankene har potensial til å suge ut kraft og styrke.
Vi blir trukket til det vi velger å tenke på. Tenker man ofte positive, lykkelige og glade tanker kommer man til å bli en positiv, lykkelig og glad person – og man vil tiltrekke seg andre glade, optimistiske og positive mennesker. Vi kan velge å beskytte oss mot de negative tankene som kommer, ved å kaste de bort og ikke dvele ved de.. Ikke ta det negative til seg, men fokusere på det positive. Hjelmen er et sterkt symbol på dette..
Tankene dine former deg og ditt selvbilde. Livet vil alltid følge tankene dine. Vær bevisst på tankenes krig. ”Where the mind goes, the man follows”.
 
Refleksjon rundt faglig utvikling og bruk av foto i undervisningssammenheng.
Å arbeide med foto er inspirerende. Mange faktorer spiller inn for at resultatet skal bli vellykket, og at fotografiet klart skal uttrykke et bestemt budskap. I arbeidet ble jeg mer bevisst på lysets sentrale rolle – man tegner virkelig med lyset, slik navnet tilsier. Fra å være uten kunnskap om lys og påvirkning, fikk jeg etter endt arbeid en større erfaring og innsikt i hvordan påvirke lyset både ved kameraets innstillinger og ved ulike tilrettelegginger i rommet/miljøet. Jeg fikk også erfare magien i å skape bilder med uklare og klare partier – selv om dette ikke var fremtredende i mitt fotografi, da bakgrunn var monokrom sort og forholdene små. Jeg ble mer bevisst på alt arbeid bak fotografiet som kunstart. Uten kunnskap kan man lettere undervurdere kunstarten. Fotografi handler om mer enn å ta et bilde! Ulike innstillinger i kamera, lyssetting, komposisjon, digital billedbehandling og ofte prøving og feiling er sentrale faktorer som er nødvendig for å skape det optamale bilde.
Arbeid i Gimp var en lærerik prosess. Man kan lett glemme å lagre undervegs, noe jeg selv glemte før jeg sammensmeltet lagene. ( Lagene måtte bli smeltet sammen før nye operasjoner kunne finne sted. Jeg valgte derfor å kommentere steg som ble gjort i refleksjonsnotatet med bilder, noe som jeg tenkte også ville være til nytte ved senere bruk i undervisningssammenheng.) Arbeidet gav også nye tanker til fotografiets ”mistillit”..-ved bruk av ulike redskap i billedbehandling, kan man ikke lenger stole på at et fotografi taler sannheten… Bildet er lenger ingen bevis..
Gimp overrasket positivt, og man kan gjenkjenne en liknende struktur som i Photoshop. De ulike redskapene var enkle å bruke, spesielt ved bruk av bruksanvisning og hjelp på Gimps nettside. Da programvaren er gratis, er det god investering i å kunne få lære dette da det kan benyttes i skolesammenheng.
I skolen er det sentralt med digitalt arbeid, og læreren må mestre de mest brukte funksjonene innenfor både kamera og programvare før arbeidet settes i gang.  Digital fotofortelling er et emne i LK06 der elevene ”med ulike programmer kan lage gode digitale framstillinger med enkle midler.” Arbeidet egner seg på alle årstrinn, der mengde og nivå kan tilpasses trinnet og den enkelte eleven. Elevene skriver en tekst og illustrerer den i fotografier. Tekst kan skrives på bildene, eller fotografiene kan presenteres med tilsatt lyd/musikk Tekstene kan være eventyr, dikt, sanger og egne fortellinger. Elevene viser fram fotohistoriene til hverandre.
Et av målene i LK06 etter 10 trinn er at elevene skal kunne ”samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid”. Et godt inspirasjonsmateriale av fotokunst blir sentralt for å motivere elevene i eget arbeid med foto. Elevene bør få kunnskap om billedanalyse og samtale om ulike visuelle virkemidler som komposisjon, lys, kontraster, symbolbruk og budskap. Elevene kan videre ta egne fotografier, og behandle disse i billedbehandlingsprogram, som Gimp. Vanlige fotografiske virkemidler bør arbeides med, som å ta utsnitt, endre lys og fargetoner, samt manipulasjonsverktøy der forstyrrende elementer fjernes. Det er også spennende og arbeide med kombinasjonen mellom tekst og bilde.
Bruk av speilreflekskamera i skolen kan være en utfordring, da skolen ofte ikke har dette utstyret tilgjengelig. Vanlig kompaktkamera kan da brukes, der ulike grunnliggende innstillinger bør læres. Differensiering er enkelt i arbeid med foto og bildebehandlingsprogram – elevene kan fort komme opp på et nivå som gir de følelsen av å beherske dette, og det er nok av utfordringer for de mest avanserte..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar