Arbeid i foto. "To like".
Valg av
motiv er inspirert fra serien ”Living together” av Vibeke Tandberg. Kunstneren
dupliserer seg selv i bildene sine, der identitet er tema i hennes hverdagslige
bilder. Jeg ønsket også å bruke meg selv i bildet, med en scene hentet fra et
indre perspektiv. Budskapet formidler en identitetsforming på et indre plan. ”Battlefield
of the mind” uttrykker klart bildets budskap: Krigsfeltet i tankene.
Vi blir
trukket til det vi velger å tenke på. Tenker man ofte positive, lykkelige og
glade tanker kommer man til å bli en positiv, lykkelig og glad person – og man
vil tiltrekke seg andre glade, optimistiske og positive mennesker. Vi kan velge
å beskytte oss mot de negative tankene som kommer, ved å kaste de bort og ikke
dvele ved de.. Ikke ta det negative til seg, men fokusere på det positive.
Hjelmen er et sterkt symbol på dette..
Tankene dine
former deg og ditt selvbilde. Livet vil alltid følge tankene dine. Vær bevisst
på tankenes krig. ”Where the mind goes,
the man follows”.
Refleksjon rundt faglig utvikling og
bruk av foto i undervisningssammenheng.
Å arbeide
med foto er inspirerende. Mange faktorer spiller inn for at resultatet skal bli
vellykket, og at fotografiet klart skal uttrykke et bestemt budskap. I arbeidet
ble jeg mer bevisst på lysets sentrale rolle – man tegner virkelig med lyset,
slik navnet tilsier. Fra å være uten kunnskap om lys og påvirkning, fikk jeg
etter endt arbeid en større erfaring og innsikt i hvordan påvirke lyset både
ved kameraets innstillinger og ved ulike tilrettelegginger i rommet/miljøet.
Jeg fikk også erfare magien i å skape bilder med uklare og klare partier – selv
om dette ikke var fremtredende i mitt fotografi, da bakgrunn var monokrom sort
og forholdene små. Jeg ble mer bevisst på alt arbeid bak fotografiet som
kunstart. Uten kunnskap kan man lettere undervurdere kunstarten. Fotografi
handler om mer enn å ta et bilde! Ulike innstillinger i kamera, lyssetting,
komposisjon, digital billedbehandling og ofte prøving og feiling er sentrale
faktorer som er nødvendig for å skape det optamale bilde.
Arbeid i
Gimp var en lærerik prosess. Man kan lett glemme å lagre undervegs, noe jeg
selv glemte før jeg sammensmeltet lagene. ( Lagene måtte bli smeltet sammen før
nye operasjoner kunne finne sted. Jeg valgte derfor å kommentere steg som ble
gjort i refleksjonsnotatet med bilder, noe som jeg tenkte også ville være til
nytte ved senere bruk i undervisningssammenheng.) Arbeidet gav også nye tanker
til fotografiets ”mistillit”..-ved bruk av ulike redskap i billedbehandling,
kan man ikke lenger stole på at et fotografi taler sannheten… Bildet er lenger
ingen bevis..
Gimp
overrasket positivt, og man kan gjenkjenne en liknende struktur som i
Photoshop. De ulike redskapene var enkle å bruke, spesielt ved bruk av
bruksanvisning og hjelp på Gimps nettside. Da programvaren er gratis, er det
god investering i å kunne få lære dette da det kan benyttes i skolesammenheng.
I skolen er
det sentralt med digitalt arbeid, og læreren må mestre de mest brukte
funksjonene innenfor både kamera og programvare før arbeidet settes i gang. Digital fotofortelling er et emne i LK06 der
elevene ”med ulike programmer kan lage gode digitale framstillinger med enkle
midler.” Arbeidet egner seg på alle årstrinn, der mengde og nivå kan tilpasses
trinnet og den enkelte eleven. Elevene skriver en tekst og illustrerer den i
fotografier. Tekst kan skrives på bildene, eller fotografiene kan presenteres
med tilsatt lyd/musikk Tekstene kan være eventyr, dikt, sanger og egne
fortellinger. Elevene viser fram fotohistoriene til hverandre.
Et av målene i LK06 etter 10 trinn er
at elevene skal kunne ”samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til
forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og
video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid”. Et godt
inspirasjonsmateriale av fotokunst blir sentralt for å motivere elevene i eget
arbeid med foto. Elevene bør få kunnskap om billedanalyse og samtale om ulike
visuelle virkemidler som komposisjon, lys, kontraster, symbolbruk og budskap.
Elevene kan videre ta egne fotografier, og behandle disse i
billedbehandlingsprogram, som Gimp. Vanlige fotografiske virkemidler bør
arbeides med, som å ta utsnitt, endre lys og fargetoner, samt
manipulasjonsverktøy der forstyrrende elementer fjernes. Det er også spennende
og arbeide med kombinasjonen mellom tekst og bilde.
Bruk av speilreflekskamera i skolen
kan være en utfordring, da skolen ofte ikke har dette utstyret tilgjengelig.
Vanlig kompaktkamera kan da brukes, der ulike grunnliggende innstillinger bør
læres. Differensiering er enkelt i arbeid med foto og bildebehandlingsprogram –
elevene kan fort komme opp på et nivå som gir de følelsen av å beherske dette,
og det er nok av utfordringer for de mest avanserte..
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar